Kandis-Johnny på countrytur i Alanya

Onsdag, 25. oktober 2017
af Johan Isbrand, foto: 1st Shot
Johnny Hansen tog for nylig et kort afbræk fra Kandis for at indspille musikvideo og give koncert i tyrkiske Alanya med sine Country Friends. Lidt hygge og afslapning med både musikerne og fruen blev det også til.

Som de fleste fans af Johnny Hansen og Kandis vil vide, har den populære sanger sommerbolig i Alanya, Tyrkiet, og nærer stor kærlighed til feriebyen, som han blandt andet har hyldet i Kandis-hittet ”Hey Hey Alanya”. Og da Johnny sidste efterår besøgte sit foretrukne rejsemål, blev spiren lagt til en god idé, som netop er blevet ført ud i livet. Johnny fortæller:

– Jeg talte med Kim Galsgaard, som er indehaver af bøfrestauranten Le Grille i Alanya, om at stable et lille arrangement på benene for at sætte lidt gang i byen. Kim er helt vild med countrymusik. Og nu har jeg som bekendt et fritidsprojekt, der hedder Country Friends, og som netop gør sig i den genre.

– For ikke så længe siden indspillede jeg og countrydrengene to helt nye sange, der skal udkomme efter nytår. Jeg har skrevet melodierne, og min trofaste sangskrivermakker, Lonnie Kjer – også kendt under navnet Lonnie Devantier – har skrevet teksterne. Og da vi skulle indspille musikvideo til en af sangene, var det oplagt at kombinere en filmoptagelse i Alanyas skønne omgivelser med en koncert samme sted, fortæller Johnny.

Vil du også gerne se Kandis live? Kom med til Dansktop Prisen 2018 og oplev et brag af en fest

Country Friends

Og som sagt, så gjort: En meget tidlig morgen mødtes Johnny i lufthavnen med bandets øvrige musikere, bassisten Rasmus Boje Nielsen, trommeslageren Lars Rommedahl og guitaristen Jens Varmløse. Sidstnævnte er også kendt som manden, der bidrager med vellydende rockguitar, når Kandis er ude på større jobs.

– Vi havde alle været ude at spille med forskellige bands aftenen før, så vi havde ikke fået meget søvn. Men i Alanya gik vi straks i gang med at optage video på egnede steder. Vi havde allieret os med biludlejningsfirmaet Eurodan Alanya, som jeg før har samarbejdet med, og som stillede os køretøjer til rådighed. Og vi sluttede af om aftenen med bål på stranden og hygge i solnedgangen.

– Dagen efter fik vi en lækker champagnebrunch og gik derefter i gang med at forberede koncerten om aftenen. Der blev stillet en scene op på stranden, og mens vi havde lydprøve, begyndte det at tordne og lyne i horisonten. Da blev vi en smule nervøse, for arrangementet indebar ingen form for overdækning af hverken scene eller publikum, siger sangeren.

Koncert i Alanya

– Efter lydprøven kunne vi lige nå at tage hen på hotellet, få et bad og skifte tøj, inden det gik løs. På trods af, at jeg er kommet meget i Alanya, er det første gang, jeg har optrådt der. Og koncerten gik forrygende. Der var 450 tilskuere til stede – hovedsagelig danskere, men også både svenske og norske feriegæster. Og vores bekymringer om vejret viste sig at være ubegrundede. Vi mærkede lige et par dryp, men faktisk var vi enormt heldige, for som vi fik at vide bagefter, havde det stået ned i stænger bare fire kilometer derfra.

På tredjedagen fik stjernen også lige tid til en smule feriehygge med sin kone Gitte, som også var med i Alanya:

– Vi prøvede den nyåbnede gondollift fra stranden og op til ruinerne af den kendte borg i bjergene, som er en vigtig del af byens og halvøens spændende historie. Om aftenen spiste vi på en skøn gourmetrestaurant, og så var der ellers hjemrejse tidligt næste morgen. Det var en fantastisk tur, og vi har allerede besluttet og aftalt, at vi gentager succesen til næste år i uge 38, siger Johnny Hansen, som atter er tilbage i turnélivet med Kandis, der som bekendt bliver et af hovednavnene ved Dansktop Prisen 2018 i Boxen den 14. april.

Lige som sidste år skal dansktopkongerne nok sørge for en fest af rang. Når vi taler Kandis, er der dog allerede den 26. februar en stor ting at glæde sig til. Da udgiver Johnny og hans tro spillemænd nemlig deres næste album, ”Kandis 18”.