Jeg har søgt om hjælp til en større tandbehandling, men fik desværre afslag.
Kommunen mener, at jeg har et meget større beløb til rådighed om måneden, end jeg har, og derfor mener de, at jeg selv kan betale for behandlingen. Det vil betyde, at jeg nærmest ikke har penge til mad, så jeg har besluttet mig for at klage over afgørelsen.
Jeg får så at vide, at jeg skal sende min klage til den samme sagsbehandler, som har truffet den afgørelse, jeg er uenig i.
Det, synes jeg, er helt til grin. Hun har jo allerede bestemt sig for et afslag. Jeg troede, man skulle sende klagen til Ankestyrelsen.
Er det mig, der er gal på den, eller er det kommunen, som prøver at undgå at få endnu en sag i Ankestyrelsen?
Kh, Poul
Den er god nok. I første omgang skal du klage til den afdeling i kommunen, som har truffet afgørelsen.
Det er lidt forskelligt, hvordan kommunerne organiserer sig, når det kommer til klager, så nogle steder er det den sagsbehandler, som har truffet afgørelsen, som også skal behandle klagen.
Andre steder sørger man for, at det netop ikke er den samme, så der kommer friske øjne på sagen, f.eks. ved at have en decideret klagesagsbehandler ansat.
Når du ikke skal sende klagen direkte i Ankestyrelsen, er det, fordi kommunen skal have mulighed for at se på sagen igen og tage stilling til, om de vil fastholde afgørelsen, eller om der er noget, de har overset, som skal føre til et andet resultat.
Du skal derfor gøre dig umage med at forklare i klagen, hvorfor du er uenig i afgørelsen.
Noget tyder på, at du har nogle udgifter, som sagsbehandleren ikke har været opmærksom på ved beregningen af dit rådighedsbeløb. Det er ikke sikkert, at det er udgifter, som medtages i sådan en beregning, men det skal kommunen forholde sig konkret til.
Kommunen har fire uger til at genvurdere sagen, efter at du har klaget. Hvis afgørelsen fastholdes, sørger kommunen for at sende hele sagen til Ankestyrelsen. Desværre er der meget lang sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen, så du skal nok væbne dig med tålmodighed, hvis det er der, den lander.
De bedste hilsner Bettina
Har du brug for hjælp til at løse et problem indenfor socialområdet? Bettina Post har været socialrådgiver siden 1988 og er klar til at svare på spørgsmål. Skriv på mail til bettina@familiejournal.dk
Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver ubegrænset adgang til alt indhold.