Det er faktisk ret nemt

Onsdag, 13. april 2022
Af Greta Johannsen. Foto: Gregers Overvad.
NemId bliver til MitId, og vi skal tage afsked med det lille papkort, men hvordan det, og hvad skal vi gøre fremadrettet? Lissi Thiim i Nykøbing Falster har svaret, for hun har været på kursus.

Hvis der er noget, Lissi Thiim hader, så er det fornemmelsen af at blive koblet af. Der sidder sikkert nogle tidligere elever rundt omkring i Nykøbing Falster, der kan huske deres tidligere dansk- og tysklærer, der altid var med på alt det nye. Sådan er det stadig for Lissi. Hun er 74 år, pensionist og stadig i fuld gang med at leve sit liv. Derfor er hun også fuldstændig opdateret på alle de nye it-muligheder, også selv om det godt kan være lidt besværligt.

– Vi bliver simpel hen koblet af, hvis vi ikke tager de nye ting til os. Jeg har fået mit sygesikringskort lagt over på min smartphone, og jeg har også kørekortet på telefonen. Den sidste nye it-ting var MitId, og det var jeg faktisk lidt bekymret for, inden jeg fik det, siger Lissi, da Familie Journal besøger hende.

NemId skal blive til MitId. Sådan er det for alle, der bor i Danmark. MitId skal afløse det gamle NemId, fordi det nye system skulle være mere sikkert. Mit-Id skal bruges de samme steder som NemId, men forskellen er, at vi ikke længere skal bruge det lille papkort med talkoder på. Det er ikke alle steder, man kan bruge det nye MitId endnu, men bankerne er allerede godt i gang med det nye system. Derfor er det vigtigt at komme i gang med at bruge MitId.

– Da jeg først fik besked om, at jeg nu snart skulle installere MitId, lagde jeg det lidt til side. Så meget hastede det vel heller ikke, tænkte jeg. Før jul sidste år sendte min bank mig så en besked om, at nu var der kun en måned til, at jeg skulle være på MitId. Ellers kunne jeg ikke længere gå ind på min konto. Så tænkte jeg, at jeg måtte gøre noget ved det. Men hvad? Så teknikinteresseret er jeg heller ikke, indrømmer Lissi.

Noget måtte hun gøre, når hun havde brug for hjælp, så hun rakte ud.

– Jeg kontaktede Ældre Sagen, hvor de havde nogle kurser om MitId. De kunne hjælpe mig med at installere MitId på min telefon, så jeg meldte mig til. Jeg var på kursus med 11 andre her i Nykøbing. Der var fire vejledere, så der var rigtig god tid til at hjælpe os alle hver især.

Ældre Sagen har lige nu lignende kurser over hele landet, hvor man kan få hjælp til at installere MitId på sin smartphone eller tablet, alt afhængig af hvad man har brug for.

Først er der et kvarters introduktion til det nye system, derefter får hver deltager en kode, og så downloader man appen og lægger den på telefonen eller sin tablet. Det bedste af det hele er, at man ikke forlader kurset, før det hele virker, og man ved og er tryg ved, hvordan det skal bruges.

Lissi har hurtigt internet derhjemme, en stationær computer, en tablet og en smartphone, men de tekniske installationer overlader hun til andre.

– Jeg får hjælp til at installere et nyt modem, for måske kan jeg godt finde ud af det, hvis jeg anstrengte mig, men det ville tage mig alt for lang tid. Tingene skal virke, jeg har ikke tid til andet, som hun siger.

Sådan er det med de nye pensionister. De har travle dage, for det er nu, de laver alt det, de har lyst til, og så er der jo også børnebørnene. I hvert fald for Lissi.

– Jeg har en datter og tre børnebørn, som jeg er sammen med hver onsdag. Jeg fotograferer meget, og desuden arbejder jeg frivilligt på Museet i Frisegade og går til fitness et par gange om ugen. Jeg har det så godt og nyder mit liv, siger Lissi.