Vores æsler er terapeuter

Fredag, 2. juni 2017
af Mary Steengaard. Foto: Henrik Bjerg
Da Birgit Winther opdagede, at hendes æsler har en ganske speciel indflydelse på børn med udviklingsforstyrrelser, gik hun i gang med at forske i denne nye mulighed, og i dag har hun og hendes seks æsler mange børn i terapi.
Æsler gør godt for børn med udviklingsforstyrrelser.

At æsler har ry for at være både stædige og langsomme, ved de fleste af os sandsynligvis. Men som mange andre af de ofte mindre bevislige påstande om dyr holder denne tilsyneladende heller ikke helt stik.

Mange mener, at det hele handler om, hvordan vi mennesker opfatter dyrenes adfærd og evner, og det er i høj grad noget, Birgit Winther kan tale med om – i hvert fald, når det drejer sig om æsler. I mere end 10 år har hun brugt de smukke, langørede dyr til et ganske særligt formål.

– Jeg er uddannet speciallærer og har de sidste 29 år undervist børn med udviklingsforstyrrelser, fortæller den 64-årige asinoterapeut, der i løbet af de første år som æselejer opdagede æslernes helt specifikke evner.

Læs også: Æsler på pension

Overtalt til at få æsler

Det var egentlig får, Birgit helst ville have, da hun i 2003 sammen med sin mand, Peter, flyttede fra by til land uden for Allingåbro.

– Men Peter overtalte mig til, at vi skulle have æsler i stedet, og vores første to æsler, Dolly og Sus, gjorde deres entré her på gården i 2004.

Der gik nogen tid, før Birgit blev bevidst om, hvordan æslernes adfærd kunne bruges til at hjælpe de børn, hun dagligt arbejdede med på Djurslandsskolen.

– Min arbejdsplads er en specialskole for børn med udviklingsforstyrrelser, og hverdagen skal helst foregå stille og roligt, så børnene kan nå at opfatte, hvad der sker omkring dem. Hvis tingene går for hurtigt, bliver børnene utrygge, og så er læring vanskelig.

Ved nærstudier af sine to æsler fandt Birgit ud af, at lige netop en rolig adfærd var helt naturlig for dem, og da hun først havde indhentet godkendelse fra sin skoleleder, gik hun i gang med at inkludere æslerne, der i mellemtiden var vokset i antal til seks i alt, i sin undervisning.

Læs også: Fra travle London til fredelige Samsø

Oplevede mirakel

– Et af de børn, vi har haft i terapi, er Camilla, der har en hjerneskade, som har medført epilepsi og en retardering. Hun var et barn, der sad skrigende på gangen i skolen og var meget svær at komme i kontakt med. Men da hun mødte vores æsel Thor, oplevede vi nærmest et mirakel.

Birgit forklarer, at sproget ofte er det springende punkt for børnene.

– Disse børn har jo ikke noget særlig rigt sprog. Det består af enkelte ord, små sætninger, tegn til tale og fagter, og de vil meget tit opleve, at de ikke føler sig forstået. Da Camilla mødte Thor første gang, var det fantastisk at se, hvordan æslets ro og langsomme bevægelser gjorde et eller andet ved Camilla. Der opstod en slags forståelse imellem dem, og pludselig betød det ikke noget for hende, at hun ikke havde så stort et ordforråd.

Kontakten mellem Camilla og Thor er affødt af æslets ”latenstid”.

– Latenstid kan man oversætte med opfattelsestid. Æslet handler med omtanke og ikke pludseligt. Det oplevede en dreng, vi havde i terapi, da han skulle rense hov på vores æsel Sita. Det tager hende otte sekunder at trække hoven til sig, så der er tid nok til, at drengen kan tage det ind. Han nåede takket være den lange latenstid at opleve, at æslet blev forskrækket, og det var en følelse, han genkendte. Han kunne simpelthen nå at opfatte, hvad der skete, og det er netop det, der gør den store forskel i arbejdet med børn og æsler.

Læs også: Fritzz er en hund efter diabetes

Glæde og kærtegn

– Æslerne åbner børnenes øjne for følelserne – det at være glad. En lille dreng, vi har haft i terapi, var pludselig blevet interesseret i, om hans klassekammerater nu var glade. Det havde han slet ikke tidligere vist interesse for.

At også kærtegn bliver en mere normal ting i hverdagen, kan Camillas mor, Anita Rasmussen, skrive under på.

– Hun var meget frustreret før i tiden og sad og skreg, når jeg ikke forstod hende. Men efter at hun mødte Thor og de andre æsler, er hun blevet meget mere rolig. Vi har en meget bedre kommunikation, og jeg føler nu, at jeg får mere igen fra hende, også kærtegn. Det er så skønt!

Birgit er så begejstret for sine resultater, at hun har besluttet at sige op i sin faste lærerstilling og udelukkende bruge sin tid på asinoterapien.

– Jeg har samlet en masse materiale til artikler. Det har været svært at finde dokumentation for asinoterapi, så jeg satser på at udvide informationsmulighederne om denne fantastiske metode med alle vores egne erfaringer.

I samme øjeblik, Birgit afslører sine fremtidsplaner, lyder en høj, hjerteskærende skryden fra marken udenfor, der næsten kun kan tolkes som stor enighed fra Thors side.

Læs mere om asinoterapi her

PS Du kan også besøge Birgit og æslerne på den månedlige æseldag. Næste gang er den 17. juni 2017.