Prøver lykken i London

Mandag, 27. oktober 2008
af Redaktion
Mette Lisby prøver at slå igennem i London, fordi byen har en fremtrædende stand up-scene. Men hun er oppe mod en nation, der mener, at den har opfundet humoren

Mette Lisby huserer på 4. år i London, hvor hun optræder på comedyklubber og er i gang med at få hul igennem til engelsk tv.

Succes er hårdt arbejde
Mette Lisby, 40, og hendes mand, radioværten og produceren Jesper Bæhrenz, har været bosat i London i snart fire år. Ønsket om at prøve lykken i det store udland var i første omgang Mettes. Valget faldt på London, da byen har en meget frodig og vital stand up-scene. Men vejen til succes er en længere rejse. For en englænder tæller det nemlig ikke, at Jesper og Mette har været frontfigurer på en lang række af de populæreste programmer i dansk tv og radio. Især når det gælder comedy, er det svært. I deres egen bevidsthed har englænderne jo slet og ret opfundet humoren!

Både stand-up og virksomhed
- Der gik et helt år, inden jeg første gang stod på en scene herovre. Den mellemliggende tid brugte vi i høj grad til at lære byen at kende og se klubberne an. Man starter på de ydmyge, lidt skumle steder. Og så har det selvfølgelig krævet øvelse og forberedelse at ramme den rigtige tone på et fremmed sprog, fortæller Mette Sammen med gemalen har Mette desuden en virksomhed ved navn Vive Productions, som gør det i alskens underholdning. Det er bl.a. dem, der sammen med Casper Christensen og Frank Hvam står bag det aktuelle spil "Klovn - godt man ikke er Frank" baseret på komedieserien Klovn.

Skuespillerdebut blev en succes
Hendes hovedrolle i filmdramaet Klinkevals fra 1999 og efterfølgeren Juliane blev Mettes hidtil eneste erfaringer med skuespillet.
- Det blev en meget emotionel oplevelse, fordi jeg aldrig har gået på teaterskole og lært skuespilteknik. Dermed måtte jeg slet og ret føle alt, hvad Juliane følte. Det var udmattende, men det gik heldigvis godt. Anmelderne var begejstrede for min præstation. Og det sjove var, at jeg pludselig blev taget alvorligt i de finkulturelle kredse, hvor tv-underholdning normalt ikke er noget at skrive hjem om. Trods de gode anmeldelser fik jeg sært nok aldrig flere tilbud om filmroller. Men i og med, at jeg var superglad for at vende tilbage til mine specialer, tv og comedy, er det aldrig noget, der har gået mig på, slutter hun.

Af Johan Isbrand