Livshistorier
Min svigermor skabte dårlig stemning
Skolelærer Ann Vad Steffensen, 46, og hendes australske hyrdehund Mira er et makkerpar af den slags, der i fagsproget hedder en ”professionel skolehundeekvipage”. Og når de sammen tager sig af undervisningen i 2. klassen 2.g på Horsens Byskole, skaber Miras tilstedeværelse simpelthen ro i klassen.
– Jeg har vidst det i mange år: I 2004, da jeg kun havde været uddannet lærer i et år, havde jeg en cockerspaniel-hundehvalp ved navn Cosmo, som ikke kunne være alene hjemme. Derfor tog jeg ham med på arbejde, og han havde en fantastisk effekt på børnene. Særligt dem, der havde det svært socialt, som var urolige eller havde koncentrationsbesvær.
Læs også: Sandie fik styr på Tjalfes adfærd
– Da den officielle uddannelse blev etableret i Resen ved Skive, var det lige, hvad jeg havde ventet på. Nu kunne man få papir på, at man kunne arbejde med skolehund. Hunden skulle testes og vurderes egnet, og hele arrangementet havde et utvetydigt formål. Det handlede ikke bare om, at det var hyggeligt at have en sød hund med i klassen, fortæller Ann, der kun har gode erfaringer fra sit arbejde med Mira.
– Rent fysisk er der simpelthen et lavere konfliktniveau takket være Mira. Hun fjerner børnenes opmærksomhed fra dem selv, i og med at de har fokus på hende frem for på de konflikter, der uundgåeligt opstår fra tid til anden. Det giver en god stemning og en følelse af tryghed at have hende i klassen.
På samme måde gør Mira ifølge Ann noget ved børnenes koncentration og motivation:
– De har simpelthen overskud til at læse og koncentrere sig i længere tid, når de er sammen med hende. Og jeg husker tydeligt en episode fra en test, hvor en dreng ikke længere kunne samle sig om opgaverne. Jeg lod ham rejse sig, og han gik hen og satte sig på gulvet hos Mira i tre-fire minutter. Derefter gik han tilbage til sin plads og gjorde testen færdig. Hun formåede at give ham præcis den trøst, han havde brug for.
– Jeg har også oplevet, at hun gavner urolige børn. Bare det, at de kan nusse hendes pels eller lægge en hånd på hende, hjælper. Og Mira er selv god til at aflæse børnene. Det meste af tiden får hun lov til at bevæge sig rundt i klassen, mens jeg underviser, og bare fornemme stemningen. Og hun søger bevidst de børn, der har brug for hendes ro eller er kede af det, fortæller læreren.
Læs også: En hund blev Pias trøst i sorgen
Mira er en yderst populær ”klassekammerat”, og uanset hvor i lokalet hun befinder sig, bliver hun aet af et eller flere børn. Men en skolehund kan bruges direkte i undervisningen og medvirke til, at eleverne rent fagligt får mere med sig hjem. Eksempelvis er det Mira, der deler sproglige opgaver ud. Hun ruller nemlig den terning, hvor opgaverne står skrevet på siderne. Og det gør tydeligvis legen meget sjovere og eleverne mere engagerede.
Senere skal der arbejdes i grupper. Og også her ser man, hvor meget Mira betyder for børnenes trivsel. Det forstyrrer jo ikke skolearbejdet, at der en gang imellem dukker en blød hund op ved ens plads og bliver nusset lidt i forbifarten. Det skaber tværtimod en hjemlig atmosfære, som gavner både glæden og energien, når man nu engang er nødt til at sidde bænket i et klasselokale og suge lærdom til sig.
– Hunde stiller ikke krav. De bare giver og giver. Og de holder af alle og vælger ikke til og fra. Det er også en af grundene til, at de fungerer så godt i pædagogisk sammenhæng, fortæller Ann.
– Jeg er på skolen fire dage om ugen, og to eller tre af dagene har jeg Mira med. Så følger hun mig rundt dagen igennem, og der er en mærkbar forskel i stemningen de dage.
– Skolens ledelse følger interesseret med i den udvikling, der er sket i klassen indtil nu, og det nyeste er, at vi skal prøve at gøre brug af nogle af mine gode erfaringer i andre klasser. For eksempel er vi begyndt at gøre forsøg med at skabe ro i en af 1. klasserne ved hjælp af Mira. Der er kommet gode resultater ud af Miras og mit samarbejde, og nu prøver vi at brede dem ud, siger Ann Vad Steffensen.