Kære Puk
Skal fotos af hans kone stå fremme?
Jytte Abildstrøm har haft et farverigt liv, og der er stadig fuld gang i hende. På trods af sine 82 år slapper hun sjældent af, ”fordi det er så negativt.”
Hun bor i et hus på 50 kvadratmeter og går meget op i miljø og bæredygtighed. F.eks. opsamles urinen fra toilettet i en tank og anvendes til at gøde markerne med. Solceller på taget har hun også.
Jytte er lige så farverig som forestillingen om hende, men noget mere alvorlig. Hun er enormt venlig, altid. Også når hun skriver til ministre og kommunalpolitikere om alt det, de kunne gøre anderledes – bedre.
Jytte har sønnerne Lars og Peter og to børnebørn.
– Vi har så meget sammen, når vi er sammen. Og når vi ikke er sammen, sender vi hinanden gode tanker. Sådan er det, siger hun, når snakken falder på hendes familie. For privatlivet holder hun for sig selv.
Men hun er stolt af sine drenge. Det er man ikke i tvivl om, når hun fortæller om Lars, den ældste, som de sidste 10 år har ringet til sin mor hver eneste morgen klokken 8.30 og er blevet en meget dygtig alternativ behandler i TFT tankefeltterapi. En uddannelse, han også har givet sin mor. Eller om Peter, der valgte at gå skuespillervejen som sin mor.
Faktisk er det slet ikke sikkert, Jytte var kommet i gang med at lave børneteater, hvis det ikke var for hendes to sønner. Hun var 27 år, da hun blev gravid første gang. Ved et tilfælde, siger hun selv.
– Alle andre var jo allerede blevet gift som 19-årige og havde villa, vogn og vovse.
Læs også: Astrid Støvelbæk fortæller om optagelserne til "Badehotellet"
Jytte fik da også en villa i Charlottenlund, og i villaens kælder byggede hun et dukketeater. Og så begyndte hun at opføre folkeeventyr. Først og fremmest tiltænkt sine sønner. Men tilfældet bragte hende sammen med malerinden Hertha, som lærte kunsten at lave dukker, og komponisten Paulette, der senere blev dramaturg. De tre startede børneteater i 1964, som de turnerede med, og på den måde fik Jytte skabt noget helt unikt.
Men hun startede hun allerede med at lave teater, da hun læste til tresproglig korrespondent på Handelshøjskolen. Inden hun så sig om, var hun også med i studenterrevyen, Fyn revyen og Nykøbing Falster revyen.
I 1970, kun et år efter at hun også var begyndt at lave voksenteater med blandt andre Jesper Klein, sprang hun på opfordring af og i samarbejde med sin eksmand ud i endnu et bemærkelsesværdigt projekt.
I tre måneder lejede de det tomme Frederiksbergteater Riddersalen til forestillingen Svend, Knud og Valdemar. Det blev til 40 år som direktør og 500-600 uundværlige medarbejdere, inden hun i 2009 valgte at gå af.
Jytte er stolt af sin bedrift, kan man se på hendes nik og beskedne smil. Men mest af alt er hun stolt af det, Riddersalen kom til at stå for.
I 1987 blev Jytte spurgt, om teatret ikke ville være aktivt i Miljøåret, og hun var den helt rigtige at spørge. Og da hun i 1996 blev spurgt, om hun ikke ville lave noget mere vedvarende, fik hun med sit kæmpe engagement opført et økologisk teaterværksted, der i dag fungerer som demonstrations- og inspirationscenter. Idéen var at koble teater- og kulturliv sammen med miljø.