Min inspiration bor indeni mig

80-Ă„rige Lotte Dandanell er kvinden bag talrige kostumer i danske sĂ„vel som udenlandske film og tv-serier siden midten af 1960’erne. Selv fĂžler hun ikke, hun gĂžr noget sĂŠrligt. Hun er bare gĂ„et pĂ„ arbejde og har ladet sig inspirere. Men hendes arbejdsliv indeholder ikke desto mindre flere unikke historier end de flestes.
Af: Af Anne Bruhn JÞrgensen. Foto: Jacob LjÞrring 
Annonce

Vore kjoler er i alle farver

GrĂžn, blĂ„, rĂžd, hvid, sort og mange fler’

Men hĂžr nu bare, hvad jeg vil fortĂŠlle

GrĂžn, blĂ„, rĂžd, hvid, sort og mange fler’

Med denne hjemmegjorte version af bþrneklassikeren ”Se min kjole” skyder kostumedesigner Lotte Dandanell sit foredrag i gang.

Det utraditionelle sangvalg kendetegner Lotte, for er der en, der skiller sig ud fra mÊngden, er det hende. De rÞde briller matcher den rÞde blomst i hÄret, ligesom den pink pelsfrakke matcher den pink hÄndtaske. Det hele er krydret med et hjemmesyet forklÊde og markante sÞlvsmykker.

SĂ„dan tager hun imod de fremmĂždte i Ældre Sagens lokaler pĂ„ Frederiksberg. Her er bĂ„de mĂŠnd og kvinder dukket op for at hĂžre om hendes fascinerende arbejdsliv.

BĂ„de inden foredragets begyndelse og i pausen undervejs tager flere fat i Lotte med ordene ”tak for sidst” og ”holder du julemarked igen i Ă„r?” Det er tydeligt, at flere i forsamlingen har hĂžrt foredraget fĂžr.

Annonce

– Jeg har haft mange kĂŠrester og flere mĂŠnd, men kun Ă©n symaskine.

SÄdan indleder Lotte, og salen kvitterer med et stort grin.

Under det Äbenlyse komiske ligger ogsÄ en stor sandhed, nemlig den, at Lotte pÄ mange mÄder har haft en hektisk tilvÊrelse med flere Är som alenemor i et travlt arbejdsliv, hvor hun, i Þvrigt som kvinde i en mandsdomineret verden, havde sin datter med pÄ optagelser.

Men sin symaskine – og dermed sit fag – har hun aldrig tvivlet pĂ„. Faktisk har hun, siden hun var barn, vidst, at hun ville vĂŠre designer, og hun har aldrig overvejet andet. PĂ„ samme mĂ„de har hun heller ikke sluppet det endnu.

Et liv i proces

Allerede som barn var Lotte kreativ, og hun lavede bl.a. smykker, som hun solgte videre. Det bedste var, at forÊldrene tillod deres datter at vÊre i den kreative proces. Hun fik lov at rode alt det, hun orkede ved det store spisebord, og der skulle ikke ryddes op igen, bare fordi der kom gÊster. Der skulle derimod fÞrst ryddes op, nÄr Lotte var fÊrdig med sit projekt.

Annonce

– Jeg fik lov at fylde. Og den mĂ„de at arbejde pĂ„, hvor jeg fĂ„r lov at vĂŠre i den kreative proces, har jeg bibeholdt hele mit liv. SĂ„dan er det stadig hjemme i min egen lejlighed.

Lotte er fÞdt og opvokset i den lille, sjÊllandske by HavnsÞ. Hendes far havde sit eget busfirma og kÞrte blandt andet for Spies Rejser, mens moren var hjemmegÄende.

MĂždet med Balling

Da Lotte fik sin realeksamen, rejste hun til Paris, hvor hun var au pair i nogle Är. Men da der kom bud fra Danmark om, at der snart var optagelsesprÞve til Kunstindustriskolen, som Designskolen hed dengang, hastede hun hjem og tog til prÞven.

– Dengang blev de andre piger gift, og ellers arbejdede de pĂ„ fabrik. Der var ikke mange, der tog sig en uddannelse og gjorde karriere.

Annonce

Men det gjorde Lotte. Hun blev optaget pÄ Kunstindustriskolen i fÞrste forsÞg, og mens hun stadig var studerende, blev hun efter en samtale med Erik Balling tilbudt at blive kostumechef pÄ Nordisk Film.

Den fĂžrste arbejdsdag havde hun dagen efter, hun blev fĂŠrdiguddannet, og dengang havde Lotte endnu sin fĂžrste biograftur til gode.

– Der var jo ingen biograf i Havnsþ, siger hun med et smil.

Den brĂŠndte bowlerhat

PĂ„ trods af sin manglende erfaring med det store lĂŠrred blev Lotte kvinden, som skabte nogle af de mest ikoniske kostumer i dansk filmhistorie, nemlig kostumerne til karaktererne i Olsen Banden.

– Han skulle jo vĂŠre sĂ„dan lidt gangsteragtig, synes jeg. Men heller ikke for meget, sĂ„ det var lige om at finde en balance, lyder det fra Lotte, da hun fortĂŠller historien om, hvordan hun fandt et 40 Ă„r gammelt, nĂ„lestribet jakkesĂŠt frem fra Nordisk Films loft efter at have forsĂžgt sig med flere jakkesĂŠt til Ove SprogĂžes figur, Egon Olsen.

Annonce

– Og sĂ„ blev det simpelthen det jakkesĂŠt. Hans karakteristiske bowlerhat mĂ„tte jo endelig ikke vĂŠre for fin, sĂ„ dem har jeg siddet mange gange og givet lidt patina med en bunsenbrĂŠnder. Vi var nĂždt til at have mange af dem, for de blev jo udsat for lidt af hvert.

Undervejs fortÊller hun flere smÄ anekdoter, som bliver anerkendt med grin fra salen. Det er tydeligt, at alle har et forhold til sÊrligt Olsen Banden, og i pausen taler flere af de fremmÞdte indbyrdes om, hvordan de har en relation til den ene og den anden gade, som optrÊder i filmene.

Kostume fra Mallorca

OgsÄ den flÞjlsjakke, Kjeld bÊrer i samtlige film, har en sjov historie. Det var nemlig en, som Poul Bundgaard selv havde med hjemmefra.

Annonce

– Han havde kĂžbt den pĂ„ en ferie pĂ„ Mallorca, og hans kone hadede den, griner Lotte og fortsĂŠtter: – I manuskriptet stod der til gengĂŠld ingenting om Yvonnes udtryk, sĂ„ der gav jeg den simpelthen fuld gas med store hatte, blomster, farver og mĂžnstre. Heldigvis elskede Kirsten Walther det.

Lotte er ikke i tvivl om, at Olsen Banden er det, der har vÊret sjovest at lave i hendes karriere, som desuden ogsÄ tÊller flere tv-serier, blandt andet Huset pÄ Christianshavn, samt teaterstykker, bÞger, udstillinger og hele 53 film.

– Jeg synes, det er svĂŠrt at forholde sig til, at der eksempelvis er skrevet bĂžger om, hvordan den ene og den anden Olsen Banden er blevet lavet. SĂ„ vil folk gerne vide, hvor vi har gĂ„et og stĂ„et imens, og der bliver ligesom holdt Ăžje med os bagudrettet. I situationen var vi jo bare pĂ„ arbejde.

En farverig tilvĂŠrelse

Det er ikke kun Lottes sangvalg og generelle fremtoning, som udstrÄler hendes glÊde for alle regnbuens farver. OgsÄ hendes hjem bekrÊfter det.

Annonce

I samtlige rum er der farver pÄ vÊggene, og de danner sÄledes deres egne smÄ universer: Et lilla kÞkken, en rÞd entré og et gult badevÊrelse. Alle er de er fyldt med kunst og nÞje hÄndplukkede genstande, som er samlet gennem et langt liv.

I arbejdsvÊrelset viser to smukke giner, hvad Lotte arbejder pÄ for tiden. Fra dem hÊnger stof i masser af farver, selvfÞlgelig. Faktisk er sofaen stort set det eneste hvide mÞbel i lejligheden, og den har Lotte dÊkket med farverige og mÞnstrede tÊpper.

– Jeg holder meget af farver, men inspirationen bor inden i mig. I det Ăžjeblik, nogen kommer med en opgave, sĂŠtter jeg min fantasi i sving. NĂ„r jeg lĂŠser et manuskript til en film, tĂŠnker jeg straks over, hvordan de skal se ud. Tankerne kĂžrer. Hvad er deres mission? Og hvad er deres sĂŠrprĂŠg? NĂ„r sĂ„ den skuespiller, som har fĂ„et rollen, trĂŠder ind ad dĂžren, kĂžrer fantasien bare.

Annonce

Bliver aldrig pensionist

Da Lottes karriere var pÄ sit hÞjeste, fÞdte hun samtidig sin datter. Der var ikke andre kvinder i branchen, og Lotte havde kun en uges barsel, inden hun mÄtte tilbage pÄ optagelserne, hvor hun havde sin datter med i en lift.

Ved hver film er der godt og vel to ugers natoptagelser, fortÊller Lotte, og nÄr de stod pÄ, kom hendes forÊldre fra HavnsÞ og hentede datteren, som sÄ boede hos mormor og morfar, mens Lotte arbejdede.

– SĂ„dan er det heldigvis ikke i dag, smiler Lotte, som sidenhen er blevet mormor til tre.

I dag er de voksne, og nÄr Lotte ikke holder foredrag eller udstiller sine kostumer pÄ diverse museer, rejser hun bl.a. med sine store bÞrnebÞrn. Hun bruger ogsÄ meget tid i sit sommerhus, hvor hun ofte sidder og maler eller fÄr nye, kreative idéer.

– Jeg ved dybest set ikke, hvad det vil sige at vĂŠre rigtigt pĂ„ pension. Men jeg kommer nok til at falde om, inden jeg opdager det, griner Lotte.

Annonce
Annonce

Bliv medlem af Familie Journal+

Du skal vÊre medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver ubegrÊnset adgang til alt indhold.