
Siden midten af 1980’erne har der i EU, dengang EF, været tradition for årligt at udnævne en såkaldt kulturby i et af medlemslandene for at sætte fokus på byernes kulturelle facetter, men også for at udvikle dem.
Athen blev den første, og siden har byer som Paris, Madrid og Stockholm haft æren, men også mindre kendte byer, som blandt andet Aarhus i 2007, har båret titlen.
Og hvorfor er det så interessant, når vi taler racerløb? Jo, i 1996 blev København kulturby, og som med dens forgængere betød det, at der blev taget initiativ til en række nye begivenheder, arrangementer og udsmykninger.
Blandt meget andet fik nogen den idé at stable et racerløb på benene i de københavnske gader, og således blev det første Copenhagen Historic Grand Prix, dengang Copenhagen Classic Car Cup, drønet i gang foran Christiansborg Slot.
Siden har arrangementet vokset sig stort og stærkt og blandt andet udviklet både sit navn og sin varighed. Hvor det 1996 gjaldt et enkelt løb, strækker det sig nu over tre dage i august, og også lokationen er med årene blevet en anden.
Måske indså en klog sjæl, at et tre dage langt motorsportsevent foran Christiansborg Slot ikke var hensigtsmæssigt. I hvert fald rykkede løbet siden til Holmen i København, efterfølgende lagde Fælledparken i mange år grund til, og i 2013 rykkede arrangementet så til Bellahøj, hvor det fortsat finder sted.
Her har man skabt en racerbane specielt til denne anledning på hele 2,4 kilometer, hvor ca. 150 deltagere kører ræs over tre dage foran mange tusinde tilskuere.
Blandt kørerne er danske ikoner som Jan Magnussen og Tom Kristensen, ligesom mange udenlandske succeser, heriblandt flere Le Mans-kørere, har lagt vejen – og bilen – forbi Bellahøj.
Men det er langt fra de eneste fornemme besøg, arrangementet kan bryste sig af.
I en lang årrække har prins Joachim, der som bekendt har en stor passion for motorsport og desuden har deltaget i flere amatør-racerløb, været protektor for Copenhagen Historic Grand Prix. År efter år deltager han i løbet, ligesom han ofte har haft familien med som heppekor.
Foruden hvinende bildæk byder området også på hoppeborge, cykelbaner og forskellige kreative projekter. Alt sammen aktiviteter, der appellerer til familiens yngste, som altså også har mulighed for at komme med til racerløb.
Blandt weekendens indslag er Race for Riget, som siden 2010 har været et fast element. Her er det muligt, både lørdag og søndag, at købe sig til en tur på racerbanen i forskellige typer af biler og med forskellige klasser af kørere.
Prisen for køreturen fastsættes ud fra netop de parametre, og pengene går ubeskåret til BørneUngeProgrammet på Rigshospitalet, der siden Race for Rigets begyndelse har modtaget over 6,5 millioner kroner.
I 2024 lykkedes det på de to gange en time, tiltaget varer, at indsamle 560.000 kr.
I spidsen for Race for Riget står Tom Kristensen og Jan Magnussen, der er ambassadører for eventet, og som hvert år sørger for et stort felt af dygtige racerkørere og potente supersportsvogne.
En del af oplevelsen er den, ifølge kendere, unikke racerbane i Bellahøj, som besidder med flere sving og diverse udfordringer. Alligevel skal arrangørerne fra 2026 på jagt efter en ny bane.
Det er nemlig for nylig blevet besluttet af et politisk flertal i Københavns Borgerrepræsentation, at arrangementet ikke længere kan holdes i hovedstaden, blandt andet fordi det ikke er foreneligt med ambitionen om at være en såkaldt grøn, altså klimavenlig, hovedstad.
Hvor det traditionsrige racerløb så ender, er i skrivende – og formentlig også i læsende – stund usikkert, men sikkert er det, at det i år finder sted i Bellahøj for sidste gang.
Kilder: lex.dk, chgp.dk, politiken.dk og kobenhavnliv.dk
Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver ubegrænset adgang til alt indhold.