

Tabitha Lindholm JĂžrgensen fra Tornby ved Hirtshals i Nordjylland lĂŠrte hurtigt, at det ikke var nogen god idĂ© at bede sĂžnnen William om at âkyle bananerne ind pĂ„ bagsĂŠdetâ, hvis familien skulle pĂ„ sĂžndagsudflugt. De kunne nemlig let blive en anelse mosede.
PĂ„ samme mĂ„de erfarede hun, at hvis hun bad drengen om lige at âhoppe op og tage bukser pĂ„â, hoppede han bogstaveligt talt hele vejen op ad trappen til husets fĂžrstesal.
â I dag kan han sagtens greje, at det er en talemĂ„de, nĂ„r man siger sĂ„dan. Han gĂ„r heller ikke af vejen for selv at bruge humor. Det var ellers en af de mange ting, vi fik at vide, at han aldrig ville komme til. Men han tager tit fusen pĂ„ os ved f.eks. at meddele, at han har hĂŠldt mĂŠlken pĂ„ gulvet, hvorpĂ„ han efter en lille kunstpause udbryder âsnydt!â, siger 36-Ă„rige Tabitha om den i dag 9 Ă„r gamle William.

Allerede, fra han var helt lille, stod det klart for Tabitha og hendes mand, Ulrik, at deres fĂžrstefĂždte ikke var helt, som bĂžrn er flest. Han havde brug for en ekstremt hĂžj grad af struktur i dagligdagen og havde det skidt med overraskelser, spontane beslutninger, larm og uro. De fandt dog hurtigt ud af at minimere problemerne.
Eksempelvis fandt de tilfÊldigt ud af, at en tur i en stofgynge, som afskÊrmede drengen fra omgivelserne, havde en beroligende virkning pÄ ham.
â I dag er gyngen erstattet af en hĂŠngekĂžje, som jeg selv har syet. Vi hĂŠnger den op tvĂŠrs over stuen, og begge drengene nyder at gynge i den, fortĂŠller Tabitha og hentyder dermed til, at Williams lillebror Benjamin pĂ„ 6 Ă„r udviser nogle af de samme trĂŠk, om end i mildere grad.
â Det er dog vores helt egen, private fortolkning af tingenes tilstand. William er nemlig den eneste i familien, der har en diagnose. Den fik han, da han var 4 Ă„r og dermed gammel nok tilat blive udredt, som det hedder. Og han og jeg var indlagt sammen i tre uger, hvor han gennemgik bĂ„de intelligensprĂžver og praktiske test.
Den endelige diagnose lĂžd pĂ„ gennemgribende udviklingsforstyrrelse â som er en form for autisme â og socialkognitive vanskeligheder.
VĂŠrre for Tabitha og Ulrik end selve diagnosen var dog de perspektiver, der ved samme lejlighed blev stillet deres sĂžn i udsigt.

â Vi fik at vide, at han hverken ville komme til at regne, skrive eller lĂŠse. Og at han i Ăžvrigt ingen venner ville fĂ„. Men vi var fra starten helt enige om, at vi ikke bare ville godtage, at han passede ind i en bestemt kasse. TvĂŠrtimod ville vi kĂŠmpe for at bevise det modsatte, fortĂŠller Ulrik og fortsĂŠtter:
â Vi vidste, at HĂžjene Skole i HjĂžrring havde et specialafsnit for bĂžrn med autisme og ADHD, hvor eleverne var inddelt efter evner i stedet for alder. Og sĂŠrligt jeg var meget opsat pĂ„ at fĂ„ William ind pĂ„ den skole. Der skete nemlig en masse inde i mit hoved, da han fik diagnosen. Det var faktisk noget af en aha-oplevelse. For sagen er, at nĂ„r jeg ser pĂ„ William, genkender jeg meget fra mit eget liv og lĂŠrer en masse om mig selv.
â Gennem hele min barndom kunne jeg huske alle folks nummerplader udenad. I skolen scorede jeg 13 i mundtlig fysik, og siden blev jeg udlĂŠrt som elektriker med karakteren 11. I dag arbejder jeg som montĂžr hos Stofa, og nĂ„r jeg skal skrive regninger til kunderne, kan jeg huske varenumrene pĂ„ samtlige materialer og behĂžver aldrig tjekke efter i varekataloget!

â PĂ„ samme mĂ„de kunne William i bĂžrnehavealderen Nordjysk Lifts produktkatalog udenad. Han var nemlig dybt fascineret af traktorer og andre maskiner pĂ„ hjul, og rendegravere kom ind pĂ„ en klar fĂžrsteplads. Ofte legede han rent faktisk, at han var en rendegraver: bevĂŠgede sig af sted som pĂ„ larvefĂždder, alt imens han holdt den ene hĂ„nd foran sig som skovl. Siden blev han interesseret i dinosaurer, som han naturligvis kunne alle de latinske navne pĂ„, husker Ulrik.
Det blev, som han og Tabitha Þnskede sig det: Fem Är gammel begyndte William i indskolingen pÄ HÞjene Skole.
âDet var en voldsom omvĂŠltning for ham. I begyndelsen tilbragte han det meste af skoledagen under et bord. Men han er en sej knĂŠgt, og hvis der er noget, han vil, kan man vĂŠre sikker pĂ„, han ogsĂ„ gĂžr det, siger Tabitha.
Ingen af lĂŠgernes dystre forudsigelser kom nemlig til at holde stik.
â Han er fantastisk til at lĂŠse og faktisk over sit niveau i skolen, hvor han lige er begyndt at lĂŠre engelsk. Han har en masse gode venner og en god kontaktflade, og det er faktisk kommet sĂ„ vidt, at han er begyndt at smalltalke. BĂ„de vi og vores bekendte skulle lige vĂŠnne os til, at han pludselig kunne finde pĂ„ at spĂžrge: âHar du sovet godt?â, fortĂŠller Tabitha, mens hun serverer en hjemmebagt kage, der er lavet pĂ„ basis af kidneybĂžnner og dadler. I familiens hjem serveres der nemlig ikke lĂŠngere noget som helst, der indeholder hvedemel.
â Det sidste, store spring i den rigtige retning oplevede vi, da vi fandt ud af, at William ikke kunne tĂ„le hvede. Det er almindeligt hos autister, at de har svĂŠrt ved at nedbryde netop hvede. Og for ham betĂžd det, at hvis han havde fĂ„et brĂžd og kage, lukkede han totalt ned. Ăjnene blev matte, og han fik det i det hele taget skidt. De situationer oplever vi ikke nu.

â Siden, han var lille, har vi skemalagt vores dag og sĂ„ vidt muligt undgĂ„et overraskelser og impulsive indslag, da han har det svĂŠrt med den slags. Og nu er vi blevet testfamilie for en smart mĂ„de at gĂžre dĂ©t pĂ„, som kaldes symbolkommunikation.
De ting, vi skal i lÞbet af en dag, illustrerer vi med billeder og symboler, som vi putter ind i dagens skema. Dagsskemaerne kan vi sÄ se pÄ vores computer eller mobiltelefon. Og nÄr han har fÄet dagens program vist nogle gange, er han helt tryg og rolig ved alt, hvad der skal foregÄ.
Endelig har familien JÞrgensen haft god gavn af, at William har fÄet servicehunden Jolly.
â Hun er med til at geare ham ned i de situationer, hvor der foregĂ„r meget omkring Ăžrerne pĂ„ ham.
Det hjÊlper meget, at han kan flytte sit fokus til Jolly og f.eks. nusse hendes Þrer og dermed blive mere tryg. Og hvis vi er ude at gÄ, og han bliver trÊt i benene, kan han simpelthen tage fat i hendes sele og lade hende trÊkke ham, fortÊller Tabitha, som i en ÄrrÊkke har drevet internetbutikken Lindholm of Denmark, der sÊlger ventetÞj til store kvinder.
â Nu er jeg desuden gĂ„et i gang med at uddanne mig til kraniosakral terapeut. Jeg bruger allerede teknikken pĂ„ begge drenge, nĂ„r de skal slappe af eller falde i sĂžvn. Og med tiden regner jeg med at kunne udbyde den i mit firma som et tilbud til kvinder, hvis bĂžrn har svĂŠrt ved at sove.
â I det hele taget er det noget af en rejse, vi har vĂŠret pĂ„, siden William fik diagnosen. Men hvor er vi glade for, at vi tog hĂ„nd om sagerne selv. At vi ikke bare satte os ned og accepterede, at der ikke var noget at stille op, siger Tabitha Lindholm JĂžrgensen.
Vil du lÊse, hvordan det gÄr brÞdrene i dag? SÄ kan du gÞre det her.

Du skal vÊre medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver ubegrÊnset adgang til alt indhold.