Jeg har fået et brev fra kommunen om, at jeg fremover kun må ringe til dem hver onsdag mellem kl. 10-11.
De skriver også, at de ikke længere vil svare på mine mails, medmindre der står noget nyt i dem.
Problemet er, at de ikke svarer på mine spørgsmål, og derfor er jeg jo nødt til at spørge igen.
Jeg er temmelig målløs over at få sådan en ”telefontid” og besked om, at jeg ikke har ret til at få svar på mine spørgsmål.
Er det overhovedet lovligt?
Hilsen Torben
Alle borgere har som udgangspunkt ret til at henvende sig til en offentlig myndighed, som har pligt til at besvare henvendelserne.
Det er dog ikke ulovligt at begrænse din adgang til at ringe til kommunen og til at få svar på dine mails, men der er nogle forhold, som skal være på plads.
Kommunen kan i særlige tilfælde beslutte at indskrænke en borgers ret til fremmøde eller kommunikation i øvrigt, når borgeren udsætter kommunen for åbenbart formålsløse opgaver eller urimeligt pres, så medarbejderne bliver væsentligt belastet.
Det kan f.eks. være en borger, som sender daglige eller hyppige mails med en masse spørgsmål, som i vid udstrækning er besvaret tidligere, men hvor borgeren ikke er tilfreds med svaret og derfor spørger igen og igen.
Måske bliver dine mails betragtet sådan, og i så fald kan kommunen godt beslutte kun at besvare dem f.eks. en gang om måneden, eller hvis der er noget nyt i dem.
Sådan en indskrænkning skal dog altid være saglig, proportional og som udgangspunkt tidsbegrænset. Den bør heller ikke træffes generelt, men afgrænses i forhold til de konkrete spørgsmål, som gav anledning til begrænsningen.
Din kommunes beslutning om kun at besvare e-mails med nye oplysninger, og at du kun må ringe en bestemt ugedag i et givent tidsrum, kan således godt forsvares, hvis den lever op til kriterierne.
Kommunen skal dokumentere over for dig, hvad det er for nogle henvendelser, som har ført til indskrænkningen, og der skal argumenteres for rimeligheden i, at man hat besluttet begrænsningen. De skal også tidsbegrænse indskrænkningen.
Indskrænkningen af din telefontid kan godt hænge sammen med beskeden om, at du ikke får skriftlige svar, idet det kan være en invitation til, at du i stedet ringer på det bestemte tidspunkt, hvis du har noget, du ønsker svar på.
Det kan også være en konsekvens af, at du kimer sagsbehandleren ned, eller at du er ubehagelig i telefonen, og så gælder de samme kriterier som ved begrænset skriftlig kontakt.
De bedste hilsner Bettina
Har du brug for hjælp til at løse et problem indenfor socialområdet? Bettina Post har været socialrådgiver i 36 år og er klar til at svare på spørgsmål. Skriv på mail til bettina@familiejournal.dk
Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver ubegrænset adgang til alt indhold.