
I mit kvarter ligger der en cykelhandler.
Det er godt, hvis vores cykler skal repareres, eller hvis vi får brug for helt nye cykler.
Men man kan også leje en cykel.
Det er endda sat i system.
På den måde, at rejsebureauer kommer valfartende med 20-30 turister, der får få minutters cykeltræning – og så sendes ud i bytrafikken.
Mange af turisterne kører, som om cyklen ikke er lejet, men stjålet, med en fart, der hverken er tilpasset trafikken eller de indfødte indbyggere.
Cykelturisterne suser simpelthen afsted, ofte på elcykler, og holder sjældent til højre, så vi andre kan komme forbi.
De moser også over for rødt, så arme fodgængere må springe for livet.
Når der skal svinges til venstre, lægger vanvidsturisterne sig helt til venstre i vejbanen til fare for sig selv og andre i trafikken.
De siger: ”Færdselsloven? Hvad er det for noget?”
Mange af cykelturisternes adfærd er livsfarligt for fodgængerne, især de ældste.
For slet ikke at tale om ældre kvinder, der har knogleskørhed, og hvor et sammenstød med en cyklist kan få knoglerne til at splintre som glas.
Når en førstegangsskiløber tager til Norge eller alperne for at prøve suset ned ad bakkerne, er det vigtigste, at han eller hun er godt instrueret og, efter mine egne erfaringer, har øvet sig så meget, at vedkommende ved, hvad der er farligt.
Især på slalom-løjperne går det stærkt, stærkere end forstanden ofte kan følge med i, og hvis man står på ski i alperne, kan det blive iset.
Så er farten uden for kontrol, og det er føringen af skiene også.
I skilandskabet ser man da også ofte skiløbere, der skal reddes ud af bjerge og fjelde.
I Østrig ser man resultatet i lufthavnen, når man skal med flyet hjem.
De første fire-seks passagerer kommer i kørestol og med gips om lemmerne.
Andre vovelystne skiløbere er med ambulancefly, som slet og ret kaldes Knogleekspressen.
I skilandskabet er der ingen andre regler end "red dig selv, og lad fanden tage den sidste", men for cyklerne i byerne er det anderledes.
Her er der færdselsregler.
Vi har trafiklys, der skal respekteres, også af turister.
Vi har vigepligt og skal holde tilbage for fodgængere.
Jeg ved godt, at fodgængere er et jaget folk i mange udenlandske storbyer, men herhjemme er der stadig helle for fodgængere i ... fodgængerfelter.
Derfor skal vi have en særlig instruks til udlejning af cykler, ikke mindst for turister.
Er det nu også nødvendigt at køre på en elcykel, de ikke kan styre?
Og bør vi ikke indføre et par timers opsummering af færdselslovene og cykeletik, inden turisterne slippes løs?
Og forvandler sig fra almindelige og venlige personer til grumme vanvidscyklister.
Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver ubegrænset adgang til alt indhold.